4 Mart 2009 Çarşamba

PORTAKAL REÇELİ

Portakalı soydum
Başucuma koydum
Ben bir yalan uydurdum
duma duma dum,
Kırmızı mum
Dolapta pekmez yala yala bitmez
Ayşecik cik cik
Fatmacık cık cık
Sen bu oyundan çık
Poratakalın soyulup yenilmeden başucuna konması, sanırım ne hakkında yalan söylendiğini açıklamakta. Zira bal gibi portakalı yemiştir bunu uyduran kişi. Portakal, ortamda yenilmesi pek istenmeyen meyve olsa gerek, sosyal çevre baskıları kişiyi "poratakalı ben soydum ama yemedim; başucuma koydum" demeye itmiş olabilir. Eğer ki, bu yalan işe yaramazsa, karşısındakini suçlamaya başlayıp "ulan dolapta o kadar pekmez var, yala yala bitmez, sen ne istiyorsun benim portakalımdan" demiş olabilir. Portakalın yenmesine kızanlar ise "ayşecik cik cik cik, fatmacık cık cık cık, sen bu oyundan çık" diyerek kişileri ortamdan uzaklaştırmaya çalışmaktadır.
Bugünlerde bende portakala fena halde taktım. Aklıma ne gelirse içine portakal katmaya başladım. Kurtulamaz elimden. Bu tat, bu nefis koku onda olduğu sürece daha çok uğraşırım ben onunla. Sırada sos var, portakal sosumu da yapıp kesin dondurucuma koymalıyım.

Malzemeler:

3 kg.portakal
3 kg.şeker
1 su bardağı portakal suyu
1 limon suyu


Hazırlanışı:
Portakalların kabuğu rendenin ince kısmıyla ve beyaz kısmı ortaya çıkmayacak şekilde hafifçe rendelenir. (Portakal reçeli rulo yapılacaksa bu çok önemli, ben fazla rendelemişim rulo saramadım) (Rendelenmiş kabukları ileride portakal aroması olarak kullanmak üzere bir kaseye alarak derindondurucuya koydum.)



      Kabukları rendelenmiş portakallar, bütün haldeyken tencereye alınarak bol su ile 5-10 dk. kaynatılır. Suyu dökülerek tekrar su ilave edilir ve tekrar kaynatılır. Portakalın acısı çıkması için bu işlem 3 kez tekrarlanır.
        Son suyu da döküldülten sonra portakallar soğumaya bırakılır.
        Rulo yapmak isteniyorsa, soğumuş olan portakallar ikiye bölünerek 1-1,5 cm. eninde elma dilimleri şeklinde doğranır. Dilimler rulo sarılarak uçlarına kürdan saplanır.
          Kare olması isteniyorsa 1*1 ebatında kare doğranır.
        Kaynatma tenceresine alınarak rulo yada kare doğranmış portakalların üzerine şeker ve 1 su bardağı da portakal suyu ilave edilerek kısık ateşte pişirilir. (Kaynama sırasında reçelin sulandığı görülecektir, sakın eyvah demeyelim, gayet iyi toparlanıyor)
          Olmaya yakın 1 limon suyu ilave edilir. Reçelin üzeri komple hava kabarcığı şeklinde kaynamaya başlamışsa olmuş demektir. (Köpük ile hava baloncuklarını karıştırmayalım, üzeri komple balancuk olduğu anda kapatmalı) Tam bu anda reçelin kıvamını ben çok seviyorum. Soğutarak bakmıyorum bile. Eğer tedirginseniz yada farklı kıvamdan hoşlanıyorsanız, baloncukları kenarda gördüğünüzde minik bir kaseye alıp hemen dolapta soğutarak kıvamına bakabilirsiniz. O soğuyana kadar bırakın reçel kaynamaya devam etsin baloncuklar çoğalsın. Bu sürede son kıvamını daha güzel alacaktır.
          Dilimler rulo yapılmışsa tencerede soğuması beklenir ve soğuduktan sonra kürdanlar alınarak kavanozlara yerleştirilir.

        Dilimler kare doğramışsa soğumadan kavanozlara alınarak soğumaya bırakılır.
        (Ben ancak 10-15 dilim rulo yapabildim, baktım olmuyor gerisini kare doğradım)

        12 yorum:

        Seda'nın Günlüğü dedi ki...

        En zor reçel yapımı sanırım portakala aittir. Ellerine sağlık, ama yemesine sıra gelince daha bir tatlı olduğu da kesin :)

        OYOSH dedi ki...

        Sevgili Asiye portakal reçeli harika aynı benim usulde..Eline sağlık..Bu arada bana sorduğun soruya cevap vereyim...Okey taşlarının üzerini bazılarını kalemle, bazılarını fırçayla yazmıştım..Sigara küllüğünü de istek üzere koydum..Yoksa benim nefret ettiğim bişeydir..Yaparken bile içim kalktı..Sevgilerimi gönderiyorum..

        Adsız dedi ki...

        ellerinize sağlık kokusu buralara dek geldi;))

        Unknown dedi ki...

        ABLAM ELLERİNE SAĞLIK TEK TEK RESİMLEYEREK ANLATMIŞSIN NE GÜZEL MİS GİBİ KOKUYORDUR ŞİMDİ O...

        Sıdıka... dedi ki...

        ellerine sağlık çok güsel görünüyor...

        Dilek Mutfakta dedi ki...

        Asiyecim portakal reçeliyle pişti olmuşuz,görüntü süper gidip gelip kaşıklıyorum bende çok severim eline sağlık...

        sibellebutikpasta dedi ki...

        Asiyecim süpersiin yaaa:-)))Bu tekerlemeyi hiç bu şekilde irdelememiştim, güldürdün beni sabah sabah:-))))Portakal reçelini de benim gibi reçel yapma özürlü birinin bile anlayabileceği gibi öyle güzel anlatmışsın ki mutfağa girip reçel yapasım geldi:-))Haftasonu yapacağım valla:-))
        Öpüyorum

        SOFRAM dedi ki...

        Asiye'ciğim kokusu buralara kadar geldi, çok severim portakal reçelini, ellerine sağlık, seninki de harika görünüyor, sağlıkla yersiniz inşallah canım, sevgilerimle...

        OYOSH dedi ki...

        SLM Asiye'cim yine ben geldim..Sözü geçen kalemler gıda kalemi..Yani yenilebilir gıda boyası kalemleri..Pasta malzemeleri satan yerlerden temin edebilirsin..Sevgilerimle..

        Adsız dedi ki...

        Asiyecigim supersin vallahi nefis olmus portakal recelin. Ellerine saglik canim.
        Blog odulu icin beni layik gor mussun canim biraz gec oldu cevap yazmam ama inan bu son bir aydir cok perisandim annemin hastaligi bizi cok uzdu cok sukur iyiye gidiyor bay pas ameliyati cok agir gecti yuce Rabbim bize bagisladi. sitemle arkadaslarimla ilgilenemedim cok uzgunum senin davetini yerine getiremedim.

        Kandiliniz Mubarek olsun hayirli Kandiller.
        Ayrica Dunya Kadinlar Gununu kutlarim canim arkadasim.
        kucak dolusu SEVGİLER.

        Adsız dedi ki...

        Asiyecigim beni layik gordugun blog odulunu aldim canim cok tesekkur ederim.
        mazeretimden dolayi biraz gec oldu ama kusura bak ma canim. umarim affedilmisimdir:))
        Sitemde yayinda

        SEVGİLERİMİ GONDERDİM.

        HÜLYA dedi ki...

        ASİYECİM ELLERİNE SAĞLIK CANIM REÇEL ENFES GÖRÜNÜYOR. BAYILIRI PORTAKAL REÇELİNE.. BAK ŞİMDİ AKLIMA GETİRDİN BENDE YAPAYIM EN İYİSİ...

        ÖPTÜM SENİ CANIM

        Yorum Gönder

        Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...